Friday 23 January 2015

CAMERA, PHOTOGRAPHY, EXPLORASI DAN TRAVELLING



ASSALAMULAIKUM dan salam sejahtera,

DAH TERLALU LAMA rasanya AD tak menulis dalam blog ni.  AD tak le terror sangat bab nak buat blog ni tapi setakat nak merapu boleh le apa tah lagi pengalaman serta catatan memori dalam otak AD ni lama kelamaan kian lemah... mcm bateri hand phone le... kalau dah lama kian kurang powernya.  Sebelum AD lupa semua tu, baik apa yang AD catat dalam buku kecil AD, AD "publish" kan kat sini.  Tuk tatapan AD dan juga mereka yang sudi membaca kehkehkehkeh.  

Tinggal kenangan...Alfateha
AD memang minat dengan photography namun dahulu kamera menggunakan operasi manual dan filem berbentuk "roll filem".  Bukan macam sekarang semua digital.  Susah sangat nak memahami kaitan antara "Aperture, ISO, Shutter"... tu yang pening sikit tu bagi orang yang buta teknikal mcm AD ni kehkehkeh.  Namun explorasi percutian dengan kamera sebenarnya tidak boleh dipisahkan kerana kedua-duanya saling memerlukan.  Lalu AD memberanikan diri berguru dengan "Pak Wan" (Allahyarham Ridzuan), otai yang tak asing lagi dalam dunia photography.  Pak Wan memang legend beb... dia guru yang mengajar tak suka "short cut".  Habis dibelasahnya kita untuk memahami fungsi cahaya.  "Kalau kita tak faham fungsi cahaya, kita akan buta seperti mata...gelap jek.  Kamera pun mcm tu...klu kita nak rakam dan nampak gambar yang cantik, kita kena faham fungsi cahaya" Katanya.... Bermula le AD belajar cahaya dari sebatang lilin dari Pak Wan.  Memang jenuh ler dengo dia membebel tapi kau pasti puas hati beb, cara dia memang klasik tapi kau akan faham sampai bila-bila.  Dia treat kau macam ajar anak-anak dia. Cara pemikirannya tak sama macam guru-guru photography sekarang apatah lagi dia tu dah lama jadi "journalist Photographer'.  Terima kasih Pak Wa...Al Fateha..


AD tak le legend sangat bab photography ni tapi apa yang AD belajar dan konngsi ni adalah tips yang sama seperti tips photographers legend yang lain bagi.  Namun AD hanya fokus kepada travelling photography kerana ia berkait rapat dengan minat AD tuk explore bumi Allah ni.  Diperturunkan 10 asas tips yang berguna (ianya lebih) oleh travellers photographers yang sempat AD baca:-

1) BANGUN AWAL (Get up Early)

Early morning blue sky @ Lake Annecy France
Ni adalah satu rukun asas tuk mendapatkan moment yang menarik disebabkan pencahayaan dan suhu dalam keadaan yang amat sempurna.  Seelok-eloknya satu jam selepas matahari terbit dan satu jam sebelum matahari terbenam.  Satu kondisi yang amat cantik.  Tapi kalau org macam AD ni...belasah jek cuma tak le dapat gambar yang menarik seperti photographers professional tu beb.  Kalau nak tunggu waktu yang dicadangkan tu... moment di antaranya kita terlepas kehkehkehkeh.






2) BUAT SEDIKIT RUJUKAN (Do research)


Neuschwanstein Castle, Bavaria German

"Don't leave to chance and learn as much as you can about the place you are about to travel.  The more you know, the more "intelligent" your images will be"

Banyak tempat yang kita kerangka nak g, sepatutnya dari umah lagi kita dah visualize apa yang kita nak tangkap kecuali tu tempat pertama kita nak g...klu first time, kita tak tahu le keadaannya macam mana.  Tempat ni sebagai contoh...waktu ambik adalah first time sampai...jadi nak cari angle tak tahu dari mana...so, belasah jek la kehkehkehkeh











3) KEMAHIRAN KAMERA (Learn your Craft)

"Don't waste your expensive travelling time on learning how to operate your new camera, lens or flash...do it at home"


Relax la beb..AD "action" jek tu...kehkehkeh
Relax la beb...kalau kau benar-benar minat moment atau kenangan travel yang kau nak sangat dikenang dan dirakam...buat betul-betul la beb.  Sebab kau bukan selalu nak pergi tempat tu, banyak lagi tempat yang kau nak gi. Rakam apa yang kau nak rakam. Apa tah lagi kalau kau berhajat nak buat "Travel Log" kau sendiri.  Pasti kau nak letak gambar yang cantik-cantik.  Bukan macam AD... suka-suka jek.  Ni buat blog pun sebab AD nak inspire orang lain travel dan tangkap gambar kehkehkehkeh. AD ni suka motivate org jek namun AD juga perlu bermotivasi nak buat benda yang sama supaya org yang termotivasi melihat "mentor" bergerak seiring dengan apa yang dia kata...

Jangan buang masa belajar nak tggk "setting" kamera waktu travelling... buang masa beb. Pengalaman AD le bila explore dan travel ni...mamat-mamat dan minah-minah ni selalu tanya bila time nak ambik gambar..."AD kalau kat sini, nak guna Aperture ("f" atau sesetengahnya "A") berapa, ISO berapa, dan shutter berapa...hehehehe, mana AD tahu kehkehkeh.  Sebab tu AD suruh iqra' dan belajar sebab setiap gambar yang kita nak ambil "bacaan" berbeza mengikut pencahayaan kat situ dan fokus yang diambil.  Bacaan meter kamera pun tak sama walau pun AD ambil ditempat yang sama.. Setiap kamera ada setting tersendiri.  Mahu tak mabuk ketum dibuatnya kalau AD yang menjadi peminat Canon ni tggk mesin Sony atau Nikon atau lain2 mesin kamera...kehkehkeh.  Belajar ler dik.  Kalau kita tahu asas kamera...letak ler di tempat gelap macam mana pun...gambar pasti cun... klu tak cun...kita jek yang cun...hehehehe.  Kita akan jimat masa kalau skill camera kita bagus... bila sampai tempat tu snap jek... bagi yang malas lak... setting Auto menyelamatkan kita... nak cepat lagi handphone "bodoh" kita pun boleh menyelamatkan...namun kita tak dapat lerr gambar yang kita nak ikut ilusi minda kita...setakat ni Digital Camera (DSLR) still the best...belajo yek, kamera tak semestinya mahal...skill tu yg perlu mahal terutamanya cara komposisi yang kita ambil... Rugi beb, g jalan jauh-jauh dan banyak belanja...gambar semua blurrr dan tak menarik..

Yang paling best, g belajar dengan photographer dan travel dengan photographers...dia akan ajar secara tidak formal dan kita akan belajar secara tidak formal dengan menggunakan 6 pancaindera kita...tenggok mcm mana professional photographers handle things.

4) "PORT" BAIKkkk PUNYA..(Choice the Right Lodging)


Dah tak de tempat tinggi lagi dah.. ni le yang mampu AD g..kehkehkeh

Kalau kau ada peluang ler beb, kau cuba pilih pengginapan / hotel ditempat yang paling tinggi untuk mendapatkan "bird eyes" sbb kalau kita duduk di tempat yang paling tinggi, view kita pun luas beb. Macam kau duduk di dalam "bilik termenung"... luas ke sempit pandang kau berbanding kau duduk di ruang tamu...macam-macam kau boleh tenggok kehkehkehkeh (perumpamaan boleh blaaaa).  Kalau kau tak de peluang duduk di hotel/pengginapan yg berada di kedudukan tinggi...kau cuba cari masa tuk gi ke kawasan tinggi... kau pasti mendapat kepuasan melihat tempat tu dari perspektif yang amat luas.  Percayalah moment kau akan lebih bererti dan menarik... Jangan ikut AD, nak bawa perut pun tak larat...hahahaha. menapak jek la kat mana yang mampu.



5) PERAMAH LE SIKIT (Say Hello and be human)




Awek ni pandai cakap melayu Indonesia beb..

Belajar le local nye language sikit-sikit khususnya greeting asas macam "Hello how are you, comment allez-vous (france), wie geht es dir (German), come stai (Italy), hoe gaat het met je (Dutch) dan sebagainya.  Ia akan menunjukkan satu penghargaan dan senyuman bagi mereka... relax la beb. Dia org pun mcm kita gek, peramah beb...mcm mat salleh tegur kita dalam bahasa melayu...kagum kan... dia org pun mcm tu.  Kalau kita peramah dengan dia org, banyak tips tempat menarik dipersekitaran yang dia orang boleh bagi dan kita pun boleh tangkap gambar dia org bersama kita.  Kalau kita nak tangkap gambar aweks kat situ, dia org pun suka... tapi semua ini tak le dipastikan berjaya...kena tenggok keadaan ler mcm org kita selalu sebut "Peramah biar bertempat" kehkehkehkeh.  Macam AD g Italy, guest house tu sambut kita dengan perkataan "Apa kabar dan selamat datang"... eleh, dua ayat tu pun dah cukup membuat kita tersenyum sedangkan dia pun gi google translate kehkehkehkeh.




6) EXPLORE PERSEKITARAN SERTA BUDAYA (Feel The Place)
"Photography is not only about visual inspiration. Try the local food, smell local markets and hear local music.  This will make you to better understand the stories about the place"

Beb, betul beb walaupun terkadang kita in hurry atau rushing... terutama yang ikut travel agency, yang ikut AD pun sama kehkehkehekeh cuma bezanya lebih santai dari travel agency lerrr sbb masa kita sendiri control.  Tapi yang ikut travel agency tu lagi sikit ada terkejar-kejar lerrr sebab apa...dia nak kejokan trip 6 negara 7, 8, 9, 10, 12 entah berapa negara tak pasti.  Apa yang dia nak kejokan AD pun tak tahu.  Tak pe la masing-masing nye cara...AD respect jek sbb you have your own ways and I have my own too... I respect yours.  Cuma kalau dgn Malaysian Explorers Club (MEC) ni...kita santai sbb stering (mcm ni kot ejaannya) kereta tu AD dan kita yang pegang...pandai-pandai ler kita nak set atau atur masa santai kita sendiri ikut mutual agreement kat sana... Jangan kalang kabut beb, rugi namun dalam masa yang sama jangan santai beb sebab perjalanan dari satu tempat ke satu tempat agak jauh...Klu terlalu santai nanti sampai ke destinasi seterusnya lewat malam.  Walau pun santai tapi "time" nak kena jaga beb sebab dengan cara ini sahaja keseluruhan trip akan success.

Cari alternative yang paling bagus agar kita tak melanggar hukum syariaat Islam khususnya bab2 makanan beb.  Wpun kebanyakan negara tu pengganutnya bukan muslim, namun kita ada pekara-pekara yang tertentu untuk menjadikan ia harus boleh dimakan. Namun kalau banyak sangat "was-was" tak yah le makan...kehkehkeh.  Kalau gi Italy, AD nak cuba pizza kali ni...pizza vegitarian lerrr. Yag lepas hanya tggk kekawan melantakkk jek.... hahahaha..  Jangan lupa tangkap landskap bangunan, cara hidup dia org, budaya dia orang dsb nye yekkkk.  Banyak benda yang kita boleh belajar dari dia orang terutamanya bab kebersihan umah dan persekitaran... 




















Look around make you understand

7) JANGAN HANGKUT "PETI AIS DAN DAPUR" (Travel Light)
"Don't take your entire house with you"

Relax la bro...walaupun too eager to hunt scenery and moments.  Do not bring your entire gears (camera gears) into your luggage.  AD selalu bawa tele zoom satu dan dah semestinya 70 x 200 with f2.8 hehehehe...ala tu je pun yang AD ada.  bawa prime lens satu, dan wide lens satu... kalau malas sangat bawa 3 in 1 jekkk cukup lerrr.  AD baru beli satu f3.5 - 5.6 18x135mm... rengan kan.  Bergantung dengan konsep photography apa yang kau nak ambik.  AD suka candid camera sebab tu bawa yang panjang tu...org tak sedo AD ambik... dosa tau tak mintak izin kehkehkehkehkeh.  Wide lens ni sbb AD suka ambik panorama landskap dan yg terbaru 18x135 tu sentiasa ada kat body... nampak kelibat jek zassssss... kehkehkehkeh.




8) JANGAN KALANG KELIBUT BEB (Don't try to get it all in once)


Tanya.. malu sesat jalan..
"Don't try to see everything on your limited time.  It is much smarter  to get better understanding about each place that you visit"
Relax la beb... take your time to see the moments from your own perspectives.  Don't be hurry dan jangan slow sangat...kompos betul-betul dan snap gambar betul-betul...kau akan dapat apa yang kau nak dan bila balik nanti kau akan inspire org lain dengan cerita dalam gambar kau...gambar kau sendiri akan bercerita...ko duk diam jek...kehkehkeh.








9) EXPLORE PELAHAN-PELAHAN (Travel slow)
Kalau kau ada pilihan, travel le dengan orang yang tak mahu kalang kelibut.  Kalu kau boleh travel seorang-seorang...gi laaa tapi kau mesti berhati cekal kehkehkehkeh.  Kalau pempuan lak (aku nasihatkan jek), jangan nak tergedik-gedik travel seorang.  Risiko tinggi beb... Ada org cakap dengan AD (traveller pempuan lerr ni).."Ala selama ni ok jek aku travel seorang-seorang"...tak tahu le dik non...terpulang lerrr. Nama pun nasihat kehkehkehkeh.... kau tak tahu apa yang ada dalam kepala setiap lelaki .... (tak semua la yek).  Kalau lah kau diberi kelebihan dan boleh membaca disetiap ruang cortex otak lelaki tu... kau pasti fikir dua kali sebelum kau cakap macam tu...(Jahat nye aku, bagi prasangka lak kat perempuan pada lelaki).  Yang bagusnya kalau trip tu trip ala "adikberadik/kawan-kawan/sepupu sepapat" dan sebagainya yang mana dalam group tu ada leader yang boleh diajak berbincang dan santai...itinerary boleh diubah mengikut keadaan dan keputusan boleh dibuat secara bersama asalkan parameter perubahan tu tak jauh dari plan asal... tu ok.  Luas sikit skop explorasi kita dan banyak moments boleh diambil.  Namun kalau kita ikut trip agencies yang dah disusunatur...kehkehkeh. Dapat berhenti satu tempat kemudian sempat tangkap gambar bawah tiang lampu jek la yang ada signboard tempat tu kehkehkehkeh...pas tu zassssssssssssssss.  Dengan AD dan MEC...kita sentiasa memberi ruang kepada pindaan yang mampu buat dan boleh buat...klu pindaan tu tersasar jauh susah sikit lerrr nak ikut

Nak moments lagi bagus...naik train/bus/teksi tapi masa susah nak atur sebab kena ikut masa dia org (train/bas/teksi).  Terkadang banyak masa terbuang kerana masa menunggu dan kos yang susah nak agak.  Silap hari bulan kos akan jadi berlipat kali ganda... sedangkan waktu cuti kita bukan banyak sangat dan kalu boleh kita nak menafaatkan secepat mungkin dan sebaik mungkin.  Ikut trip driving sendiri yang paling bagus...


10) JANGAN JADIKAN BANYAK ALASAN (Stop with the excuses)
Kalau nak dapat moments yang cantik dan kenangan yang banyak...berhenti dari memberi banyak alasan.  mana ada org nak kan sesuatu tanpa pelaburan awalan beb.  Kau nak minum pun kena ada effort tuk g dapur, ambil gelas dan tung air dalam gelas... tu belum lagi pegang gelas dan sumbat air tu dalam mulut kehkehkehekeh.  Kalau bagi banyak alasan seperti..."mana aku ada duit nak beli DSLR, mana ada org nak sponser aku travel, susah ler travel sbb aku tak biasa keluar Msia, aku takut lerr, mak tak bagi, tunang tak bagi, kucing tak bagi, teddy bear tak kasi aku gi" dan sebagainya.  Berhenti lerr dari bermimpi nak travel...baik buat keje lain yang kau suka dan kau jangan lak gedik-gedik jeleskan org yang g travel...AD pernah terbaca orang yang travel siapkan satu tabung khas tuk travel beb...  Travel ni bukan untuk orang kaya jek beb sekarang ni...tapi untuk orang yang tahu menghargai diri sendiri, nak reward diri sendiri serta impiannya walau "sesengkek" mana sekali pun dia... tetap dia tanamkan azam dengan merancang .... tak kira dengan cara macam mana sekali pun.  AD pernah bawa org seperti itu... insyallah AD jaga dia agar dia kembali ke Msia selepas ikut AD dengan keadaan tersenyum... Ala kita kan ADikberadik kehkehkehkeh.  Malah gambar-gambar yang AD tangkap tuk dia semua AD bagi dia...


Lain-lain tips...iqra' beb...banyak dan melambak dari majalah-majalah dan internet...pengetahuan hanya dihujung jari anda sahaja..

Wassalam, nanti AD kongsi cerita lain lak ye...





1 comment: